Ruszył pilotażowy program ze skróconym czasem pracy. Trwa nabór do programu.

skrócony czas pracy, pilotaż, program pilotażowy,

Od połowy sierpnia firmy i instytucje mogą ubiegać się o udział w pilotażu dotyczącym skróconego tygodnia pracy. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ma sprawdzić, jak krótszy czas spędzony w biurze czy zakładzie wpływa na organizację obowiązków i sytuację pracowników.

Nabór wniosków rozpoczął się 14 sierpnia i potrwa do 15 września 2025 roku. Program adresowany jest zarówno do podmiotów publicznych, jak i prywatnych, które spełnią szereg wymogów formalnych.

Kluczowe warunki uczestnictwa:

  • Prowadzenie działalności przez co najmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.  
  • Zatrudnianie co najmniej 75 proc. pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.  
  • Objęcie projektem minimum 50 proc. pracowników.  
  • Utrzymanie zatrudnienia na poziomie nie niższym niż 90 proc. stanu początkowego, określonego we wniosku.  
  • Utrzymanie wynagrodzeń pracowników biorących udział w projekcie pilotażowym na poziomie nie niższym niż obowiązujący w dniu rozpoczęcia realizacji projektu pilotażowego, przez cały okres jego trwania.  
  • Brak pogorszenia warunków pracy i płacy pracowników objętych projektem. 

Ministerstwo zapowiada, że eksperyment ze skróconym czasem pracy ma dostarczyć danych potrzebnych do oceny, czy nowe modele zatrudnienia mogą stać się w przyszłości szerszym standardem na rynku pracy.