Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) chce określenia referencyjnej wysokości minimalnego wynagrodzenia na poziomie 55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Projekt ustawy został skierowany do konsultacji – wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt Ustawy: Minimalne Wynagrodzenie za Pracę: Główne Założenia i Kontekst
Projekt ustawy dotyczący minimalnego wynagrodzenia za pracę zakłada utrzymanie dotychczasowego mechanizmu jego ustalania. Zgodnie z nowymi przepisami, minimalne wynagrodzenie będzie corocznie wzrastać co najmniej w takim stopniu, jak prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wprowadzenie tej zasady ma na celu ochronę pracowników przed spadkiem siły nabywczej wynagrodzeń w wyniku inflacji.
"Relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę do przeciętnego wynagrodzenia sukcesywnie rośnie. W 2023 r. relacja ta wynosiła 50,3%. Natomiast prognozowana relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. (4300 zł) do prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. ustalonego w 'Założeniach do projektu budżetu państwa na 2025 r.' (8007 zł) wynosi 53,7%. Zatem zasadnym jest, aby orientacyjna wartość referencyjna, do której osiągnięcia mamy dążyć i do której będzie porównywane minimalne wynagrodzenie za pracę była ustalona na wyższym poziomie (55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, przyjętego do opracowania projektu ustawy budżetowej)" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Minimalne Wynagrodzenie – Dodatkowe Zasady
Jeśli w roku negocjacji minimalne wynagrodzenie będzie niższe niż połowa przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w pierwszym kwartale, gwarantowany wzrost zostanie dodatkowo podwyższony o 2/3 prognozowanego wzrostu realnego PKB. Ma to na celu zwiększenie ochrony osób o najniższych dochodach w sytuacji, gdy średnie wynagrodzenia w kraju rosną szybciej niż minimalne wynagrodzenie.
Mechanizm Korekty w Przypadku Różnic w Prognozach
Projekt ustawy przewiduje również mechanizm korekty, jeśli rzeczywisty wzrost cen w poprzednim roku różnił się od prognozowanego. W takim przypadku, do minimalnego wynagrodzenia wprowadza się wskaźnik weryfikacyjny, który uwzględnia różnicę między prognozowanym a rzeczywistym wzrostem cen. Mechanizm ten ma na celu zapewnienie, że wynagrodzenia minimalne będą adekwatne do rzeczywistej sytuacji ekonomicznej.
Wdrożenie Dyrektywy Unii Europejskiej
Projekt ustawy ma na celu dostosowanie polskiego prawa do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041, która dotyczy adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia procedur ustalania i aktualizacji minimalnych wynagrodzeń. Podkreśla ona cztery kluczowe kryteria: siłę nabywczą wynagrodzeń minimalnych, poziom wynagrodzeń, tempo wzrostu oraz długoterminową produktywność.
Częstotliwość Aktualizacji Wynagrodzeń Minimalnych
Zgodnie z dyrektywą, aktualizacja minimalnych wynagrodzeń ustawowych powinna odbywać się co najmniej raz na dwa lata. W przypadku krajów stosujących mechanizmy automatycznej lub półautomatycznej indeksacji, okres ten może wynosić do czterech lat.
Ocena Adekwatności Wynagrodzeń Minimalnych
Państwa członkowskie muszą oceniać adekwatność minimalnych wynagrodzeń, korzystając z referencyjnych wartości, np. 60% mediany lub 50% przeciętnego wynagrodzenia brutto. Te wartości można modyfikować zgodnie z krajowymi realiami, aby zapewnić odpowiedniość minimalnych wynagrodzeń na poziomie krajowym i międzynarodowym.
Podsumowanie
Nowy projekt ustawy ma chronić pracowników przed inflacją i wzrostem kosztów życia oraz dostosować prawo do standardów UE. Mechanizmy korekty i aktualizacji mają zapewnić, że minimalne wynagrodzenie odpowiada rzeczywistej sytuacji ekonomicznej i potrzebom pracowników.
Projekt ustawy dostępny pod adresem: https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-minimalnym-wynagrodzeniu-za-prace
You must be logged in to post a comment.